Ulkoasulla on merkitystä treffeillä ja kotisivuillasi
Sivustosi antamalla ensivaikutelmalla on iso merkitys busineksesi kannalta. Ethän halua, että rahatukku kourassaan saapuva asiakas joutuu raivaamaan tiensä luoksesi halki sekavan ja huonosti toimivan ryteikön? Katso 9 vinkkiä visuaalisten tekijöiden vaikutuksesta.
Ulkoasulla on merkitystä treffeillä ja kotisivuillasi
Kun uusi kävijä tulee sivustollesi ensimmäistä kertaa, hän muodostaa ensivaikutelman melko nopeasti.
Hyvä ensivaikutelma lisää roimasti mahdollisuuksia, että kävijä palaa uudelleen. Huonoa taas on vaikea kääntää positiiviseksi.
Kuvittele, että sivustosi on vuokra-asuntosi. Jostain syystä vuokranantaja on tulossa käymään ja tietysti samalla hieman pälyilee muutenkin ympärilleen tarkastellen, oletko luotettava vuokralainen ja voiko hänen omaisuutensa hyvin sinun hallussasi.
Olet todennäköisesti kerännyt likaiset kalsarisi tuolin selkämykseltä ja kärrännyt olohuoneen pöydältä tiskialtaaseen lautaset, joilla on puoliksi syötyä ruokaa. Haluat tehdä hyvän vaikutuksen, koska haluat pysyä vuokralaisena vielä pitkään.
Käännä tämä mielikuva niin, että kyseinen lukaali on sivustosi ja vuokranantaja on potentiaalinen asiakkaasi, joka tulee käymään.
Sivustosi antamalla ensivaikutelmalla on iso merkitys busineksesi kannalta. Ethän halua, että rahatukku kourassaan saapuva asiakas joutuu raivaamaan tiensä luoksesi, koska sivustosi on sekava ja toimii huonosti.
Tässä 9 kohdan lista muutamista kävijään vaikuttavista visuaalisista tekijöistä.
- Layout. Yksi tärkeimmistä suunnitteluelementeistä on mikäs muu kuin sivuston layout. Asettelun tulisi kiinnittää lukijan huomio tärkeimpiin sivustollasi oleviin asioihin. Layoutin pitää tietysti olla houkutteleva ulkoasultaan, mutta lisäksi sen on tehtävä sivustosta helposti käytettävä.
- Etusivun pääkuvat. Isoja kuvia käytetään usein web-sivustolla, ja niillä on vahva vaikutus ensivaikutelman luomisessa. Panosta kuviin.
- Helppous. Olet varmasti joskus ollut sivustoilla, jotka näyttivät siltä että tarjolla voisi olla paljon hyvää sisältöä, mutta et vain löytänyt etsimääsi. Sivuston huono navigoitavuus on turhauttavaa!
- Visuaalinen selkeys. Uuden sivustolla kävijän pitäisi pystyä nopeasti ymmärtämään, mitä yrityksesi myy. Mikä on sivuston tarkoitus.
- Typografia. Valitsemalla oikean typografian sivuillesi saatat onnistua viestimään hienovaraisesti oikeanlaista tunnelmaa yrityksesi palveluista.
- Logo. Tässä mieleen jäävän logon ominaisuuksia: mieleenpainuva, tehokas myös ilman värejä, skaalautuva, kuvaa toimialaa ja tukee haluttua viestiä. Logon pitäisi auttaa brändäämään liiketoimintaasi haluamallasi tavalla ja ohjata kävijöitä ja asiakkaita ajattelemaan siitä samansuuntaisesti.
- Kuvien laatu ja selkeys. Hyvällä kuvalla on suorastaan hämmästyttävän suuri merkitys ja vaikutus mielikuviin sivustostasi. Tästä olen paasannut useammassakin kirjoituksessani – mutta tosi asia on, että suuri määrä yrityksiä räpsii kuvia kännykällä loisteputkivalon alla niin, että kuvattava ihminen on vain puoliksi kuvassa. Sitten kuvat päätyvät web-sivustolle todisteeksi yrityksen seminaarista tms.
- Väreillä vaikutat yleiseen houkuttelevuuteen. Oikea väriyhdistelmä voi olla vaikea valita, mutta onneksi et tee sitä itse, vaan luotat ammattilaisiin (luotathan?).
9. Yksi helpoimmista tavoista tehdä huono ensivaikutelma nopeasti on sivusto, joka on täynnä mainoksia. Useimmat internetin-kävijät ovat tottuneet mainosten läsnäoloon, mutta liian monta mainosta ja huono mainospaikan valinta voi olla joidenkin mielestä hermostuttavaa.
Jos et tunne itseäsi päteväksi visuaalisissa asioissa, käänny meidän puoleemme. Kohtuullinen panostus ammattilaisiin voi tuottaa mukavasti satoa sivustollasi.