Visuaalinen ulkoasu WordPressissä: vahva visuaalinen sisältö lisää yrityksesi uskottavuutta
Hyvä web design. Käsite, josta on tullut välttämätön viime vuosikymmenen aikana. Mutta kuinka paljon sivujen tai saatikka yrityksen menestys webissä voi todella johtua hyvästä suunnittelusta?
Verkkosivusi on markkinointivälineesi ja osa myyntiä
Verkkosivujen designilla on enemmän vaikutusta konversioihin kuin mitä voisit kuvitella. Nykyisin puhutaan paljon Inbound-markkinoinnista, jossa sivujen sisältö on merkittävässä roolissa markkinoinnin tehokkuuden varmistamisessa. Alan gurut kertovat miten verkkosivujen design on pelkkä ulkokuori ja hyvä sisältö konvertoi vierailijasta liidin myynnille. Samalla sisältömarkkinointi yhdistetään pelkästään tekstisisältöön.
Sisällön markkinoijat voisivat kuitenkin tukea myyntiä ja rakentaa brändi tunnettuutta myös viestimällä esim. tuotteen laadusta myös visuaalisen sisällön kautta. Visuaalisuus kommunikoi enemmän informaatiota ja vaikuttaa enemmän ihmisiin kuin tekstisisältö. Voit myös ottaa käyttöösi vaikka minkä konversio taktiikan mutta jos sen visuaalinen ulkoasu on kamala se ei tuo sinulle toivottua lopputulosta. Hyvin suunnitellulla visuaalisella sisällöllä voi siis olla suuri vaikutus konversio tunneliin.
Laadukkaat tuotekuvat ovat paras tapa esitellä tuotetta.
Miksi grafiikalla on niin suuri vaikutus myynti- ja sisältömarkkinointiin?
Tutkijat ovat huomanneet että visuaalinen sisältö prosessoidaan aivoissa eri tavalla kuin teksti. Painettu sana on erittäin kätevä keksintö ja se on toiminut hyvin yli 5000 vuotta, mutta se on ihmisen keksintö. Vastakohtana on luontoäidin rakentama kyky aivoissamme nähdä visuaalinen maailma ja tulkita sitä. Jopa puhekieli viestii meille enemmän kuin luettu tai kirjoitettu kieli. Ihmisen aivot pystyvät käsittelemään grafiikkaa 6000 kertaa nopeammin kuin tekstiä.
Kumpi viesti varasti huomiosi ensi? Kuva vai teksti?
Miten tämä tieto vaikuttaa aiemmin mainitsemaani sisältömarkkinoinnin vaikutustapoihin? Otetaan esimerkiksi facebook. Sinulla on siellä hyvin lyhyt aika saada haluamasi yleisön huomio. Linkki ystävältä, kissa meemi tai viesti äidiltä ovat kaikki jonossa oman postauksesi jälkeen, joten sinun täytyy ottaa kaikki irti 8:n sekunnin huomiosta, jota saat viestilläsi (jos viestisi nyt huomataan sitten ollenkaan). Kun lisäät postaukseesi grafiikkaa viestin huomioarvo paranee dramaattisesti. Kuvista pidetään kaksi kertaa enemmän kuin pelkästä tekstistä ja videoista pidetään jopa 12 kertaa enemmän! Sosiaalinen media toimii siis loistavasti tuotteen myynnin vauhdittajana kun kyseessä on kuvallinen viesti.
Vahva visuaalinen sisältö lisää yrityksesi uskottavuutta
Kun sivustoilta kävijältä kysytään mielipidettä yrityksestä www-sivujen perusteella yli 90 % kävijöiden palautteesta koskee designia. Vain pieni osa palautteesta koskee itse sivuston sisältöä. Ja kun ihmisiltä kysytään mikä seikka saa heidät luottamaan yritykseen webissä, korkealle sijalle nousee ammattimainen ulkoasu. Ihmisillä ei ole enää aikaa klikkailla linkkejä tutustuakseen paremmin siihen mitä sivustosi sisältö pitää sisällään. He tekevät sekunneissa päätöksen jatkaako eteenpäin sivustolla pelkästään visuaalisen sisällön perusteella. Visuaalisen sisällön pitää kuitenkin olla esillä niin että se liittyy sisältöön. Sen täytyy olla asiaan liittyvää, informatiivista ja selkeästi esiteltyä. Huonosti suunniteltu www-sivusto ei saa ihmisiä luottamaan yritykseen ja jatkamaan tutustumista itse sisältöön.
Web-sivuston suunnitteluun kannattaa panostaa
Kaikki verkkosivuihin käytetyt panostukset sisällön suunnitteluun on tehty turhaan, jos käyttäjät eivät osaa käyttää tehtyä www-sivustoa oikein. Tämän vuoksi pöhistään paljon sivustojen käytettävyyssuunnittelusta. Niille jotka eivät vielä tiedä mitä käytettävyyssuunnittelu on, lyhyt alustus aiheesta ohessa: käytettävyyssuunnittelu tehdään sivuston suunnittelun alkupäässä eli se on osa www-sivuston palvelujen määrittelyä ja suunnittelua. Jos sivuston suunnitteluprosessi tehdään oikein määriteltyjen kohderyhmien käyttötarpeet analysoidaan ja niiden pohjalta suunnitellaan käyttöliittymämallit. Näitä kutsutaan ns. rautalangoiksi. Rautalangoissa keskitytään sivuston toimintalogiikkaan ja ne eivät sisällä visuaalisuutta. Valitettavasti usein paras tapa parantaa sivujen käytettävyyttä on oppia aiemmin tehdyistä virheistä ja suunnitella sivut kokonaan uudelleen viisaammin. Tämä on usein myös kaikkein taloudellisin lähestymistapa.
Tottakai www-sivujen suunnittelussa täytyy muistaa luoda sivusto, joka seuraa sivujen web-konversio ja käytettävyys sääntöjä koska vain näin esim. sivustolla on helppo ja nopea navigoida. Mutta se on vain osa designia. Hyvä visuaalinen suunnittelu www-sivustolla kuvaa tuotettasi ja kuinka se toimii. Se on markkinointia. Toistan uudelleen saman lauseen jonka mainitsin kirjoitukseni alussa: voit ottaa käyttöösi vaikka minkä konversio taktiikan mutta jos sen visuaalinen ulkoasu on kamala se ei tuo sinulle toivottua lopputulosta, piste.
Jos tämä herätti ajatuksia ja haluaisit kuulla miten tehdään myyntiä edistävä näyttävä visuaalisesti konvertoiva www-sivusto, ota yhteyttä. Teemme sinulle ilmaiseksi ehdotuksen miten voit uudistaa yrityksesi verkkosivut. Käydään yhdessä läpi mitä sinun pitää ottaa huomioon ja kuinka uudet sivusi tukevat myös myyntiäsi.