10 vinkkiä markkinointiin verkossa
Mitä pienempi markkinointibudjetti, sitä skarpimmin kannattaa miettiä tekemisiään – ja luottaa joissakin asioissa ammattilaiseen. Katso 10 vinkkiä osviitaksi omaan ajatushautomoosi.
10 vinkkiä yrityksen/tuotteen/palvelun markkinointiin verkossa
Monen yrityksen markkinointi toimii yhtä tehottomasti kuin keskiverto kunnon kohotus: käydään kerran pari vuodessa lenkillä ja katsotaan, mitä tapahtuu. Seuraavana vuonna lenkkeily aloitetaan alusta.
Markkinointia ei koeta tarpeelliseksi tai hyödylliseksi, mutta kylläkin kalliiksi. Ei ymmärretä että markkinoinnin perimmäinen tehtävä on tehdä myyminen helpommaksi. Tätä helpotusta pieni yritys totisesti tarvitsee
Yrittäjä voi markkinoida tuotteitaan ja palvelujaan netissä monin tavoin. Näkyvin ja selkein on yrityksen kotisivu, joka huolellisesti tehtynä on yrityksen tärkein myyntivaltti. Ilman suurta budjettia pärjäät hyvin, kun keskityt sivuissasi perusasioihin.
Myös seuraavia asioita ja asenteita kannattaa pohtia omassa markkinoinnissaan:
- Mielikuva ratkaisee menestyksen. Yrittäjä vähättelee liian usein omia kykyjään. Kun osaat, kerro ja näytä se web-sivuillasi ja sosiaalisessa mediassa.
- Panosta hakukoneoptimointiin. Suunnittele markkinointisi huolella. Ensimmäisen vuoden markkinointi nielee yleensä yrittäjän kaikki rahat. Onnistunut hakukoneoptimointi maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti.
- Yllättävän monen yrittäjän on vaikea vastata yksikertaisiin kysymyksiin: Miksi tämä yritys on olemassa? Mitä tämä yritys tekee paremmin kuin muut? Määrittele kristallinkirkkaaksi, mitä haluat viestiä, ja etene sen mukaan verkkosivuillasi, blogissasi ja sosiaalisessa mediassa.
- Markkinoinnin vähäinen arvostus: miksi maksaa ammattilaiselle, kun homman voi hoitaa itse. Jussi ehkä kuokki suon itse alusta alkaen, mutta tee-se-itse-meiningillä ei pitkälle pötkitä. Käytä ammattilaisia myös kotisivujen teossa. Siskon veljen serkun web-sivuosaaminen on todennäköisesti jo aikansa elänyttä.
- Markkinoinnilla ei haeta muutosta eikä sille aseteta tavoitteita. Markkinointi on suurelta osin raakaa työtä. Tavoitteita kannattaa pohtia pitkällä ja lyhyellä tähtäimellä. Mieti, ovatko tavoitteesi realistisia? Tavoitteita seuraat helposti ja kustannustehokkaasti eri mittareilla esim. Google Analyticsin avulla.
- Puuttuu tahtoa uudistua. Uudistumisen ei tarvitse olla mitään mullistavaa. Riittää että kuuntelet asiakkaita ja mietit, voiko heidän tarpeitaan täyttää paremmin. Käytä verkkoa apuna asiakaspalvelussa.
- Luullaan, että ymmärretään asiakkaita. Totuus kuitenkin on, että harvassa pk-yrityksessä kerätään tietoja asiakkaista, saati ammennetaan tästä lisämyyntiä. Pystyt valjastamaan verkkosivusi helposti tähän tarkoitukseen – sekä tiedon keräämiseen että myyntityöhön – kun sinulla on ensin ymmärrys siitä, miten hyödynnät asiakkailtasi saamaa informaatiota.
- Unohdetaan luoda kysyntää. Asiakas ei osta tuotteita, jos yrittäjä ei niitä muista tarjota eli markkinoida sekä myydä. Käytä hyväksesi sosiaalista mediaa – Facebookia, Instagramia yms. – ohjaamaan kävijöitä sivuillesi. Varmista, että he saapuvat sivulle tai landing pagelle, jolta he saavat tarvittavan informaation palvelustasi/tuotteestasi helposti.
- Verkostoidu. Hyödynnä Facebook/internet-foorumeita avun saamisessa.
- Rakenna sähköpostilista. Viesti säännöllisesti sähköpostilistallesi. Panosta sisältöön. Varmista että siitä on hyötyä asiakkaillesi: tarjoa esim. sähköpostisuorissasi vinkkejä, joilla helpotat asiakkaittesi elämää.